Quum hisce in pagellis quod in buccam, vel quicquid in solum, ut aiunt, venerit, scribere statuerim, opportunum duxi hodie scholae textum describere quam recitavi occasione cursus aestivi ad linguam Latinam per usum excolendam:
Salvete,
una salute, omnes!
Hodie acturi sumus de Erasmi
illius Roterodami libello quodam, anno 1530º edito, ad puerum nobili genere natum
destinato, nomine Henricum a Burgundia, Adolphi principis Veriani filium.
“Quid? Ad puerumne tantum?” fortasse quaesiveritis.
Aio
enimvero, ad puerum, nec ad puellam. Illis enim temporibus, ut neminem fugit,
feminae virorum potestati erant subiectae, ut de puellis taceam.
“Ad puerum insuper nobili genere natum?” Quaerat quispiam.
Quid mirum? Animadvertite enim
quo anno editus sit libellus. Temporibus illis, ut rerum gestarum periti nos
docent, in Europa primas tenebant pauci viri, nobiles appellati, hoc est, tum feliciore seu locupletiore tum
illustri seu notiore genere nati. Vulgus enim iis nobilibus subiectus, nobiles
minoris ordinis eis qui in superiore ordine erant, omnes denique homines regi
atque praelatis Ecclesiae, qui plurimum pollebant.
Quae quum ita sint, estne operae
pretium, fortasse rogaveritis, tali opusculo operam dare hac novissima aetate, hoc recentissimo aevo,
hisce denique temporibus quibus, iure dumtaxat, feminae non iam viris subiectae sunt,
vulgus aristocratis illis, Europaei homines Ecclesiae praelatis?
Est enim operae pretium, medius fidius! Nec solum
quo certiores fiamus de condicionibus illius aevi quo Erasmus floruit deque
praeceptis bonorum morum ad pueros locupletiore ac feliciore genere natos
destinatis, sed praeprimis, cum simus Latinitatis per usum et perdiscendae et
docendae admodum studiosi, quo certiores fiamus de vocibus verborumque
iuncturis locutionibusve utilissimis ad sermocinandum de iis quae ad vitam
spectant cottidianam.
Quo quidem libello perlecto, iterum
ac saepius usurpatis atque memoriae mandatis verbis locutionibusve illis,
promptiores erimus ac paratiores ad ex tempore loquendum…
Prius tamen quam de ipso opusculo
paucis agam, conferamus eius titulum.
Quid
enim sibi vult vocabulum illud quod est civilitas?
Quaeramus
in lexico, puta, Forcelliniano, ubi
haec, inter alia, referuntur de illa voce:
“Civilitas, -atis, f., Ars seu
prudentia tuendae ac conservandae civilis societatis. […] Dicitur etiam civilitas ea virtus, quae ad actus et vitam publicam
pertinet, et in comitate quadam et modestia constituta est, superbiae et
crudelitati contraria.”
De hoc Erasmi opusculo certior
sum olim factus, cum manibus pervolverem codicem actorum decimi ALFae conventus. Inest enim commentarius in eo, oratio scripta atque habita a moderatoribus commentariorum periodicorum quibus index Melissa, Gaio
Licoppe et Francisca Deraedt, inscripta vero De civilitate morum perilium. Quomodo
Erasmus Latinitatem castiget simul cum moribus.
Qua
praeterea in oratione, inter alia, haec referunt auctores:
“Multae sunt translationes […]
intra quattuor saecula factae: inde appāret infirmitas linguae vernaculae,
quippe quae tam mutabilis sit, cum sermo Latinus immutatus manserit, non solum
a tempore Erasmi, sed etiam ab antiquis temporibus.
Erasmi libellus initio non est excogitatus
ad usum scholarem; statim tamen multis in scholis est tanquam liber scholaris
adhibitus. Etenim patebat opus non solum corrigere morum, sermonis, habitus
rusticitatem, sed insuper esse perutile ad linguam Latinam exercendam. Sic
factum est ut nonnnullis in scholis, semel in septimana, ex cathedra legeretur
quoddam Civilitatis capitulum coram
omnibus classibus congregatis.
anno 1534º magister quidam
Marburgensis, nomine Rainardus Hadamarius, Erasmi libello, quo aptior fiat
discipulis, novam dat formam: alternat enim quaestiones et
responsa atque addit capitulum de modo se gerendi in schola et inter
praelectiones.
De civilitate morum puerilium est
ultimum ex operibus paedagogicis ab Erasmo conscriptis.
Res
conscripta est tamquam epistula monitoria; auctor puerum directo alloquitur;
est ergo paene dialogus, vel potius colloquium
inter absentes […] Mos est, illo tempore, rem dedicare cuidam principi. […]
Usque
ad finem Medii Aevi, filii procerum bonos mores discebant […]
Libellus
Erasmi est primus, qui omnes condiciones vitae, etiam vitae privatae et
intimae, complectatur.
Sed alia novitas in eo est, quod
educationis praecepta nunc spectant ad omnes pueros, non solum ad nobiliores.
[…] Nobilitatem non solum pendere ab excelso ortu, sed etiam acquiri cultu
artium liberalium. […]
Opus ipsum divisum est in septem
inaequalia capitula.
[…]
eadem occasione puer discit incredibilem serie Latinorum vocabulorum […] nec
occasio praetermittitur inculcandi non pauca proverbia Latina, quae memoriae
facile mandantur.
Lecto libello, aliquid statim in
mentem venit: […] puellae raris occasionibus commemorantur, semper ad malum
exemplum notandum. […] Erasmus tamen, ut exempli gratia apparet in colloquio Abbatis et Eruditae, non recusat feminarum
institutionem. […] Libri ad puellarum educationem idonei non editi sunt ante
undevicesimum saeculum. […]
Nuper in quadam historica emissione
radiophonica audivi hoc: Erasmum suam aetatem non intellexisse, quod Latino
sermone uti perrexisset, cum magis magisque florerent linguae, quae dicuntur
nationales. Is, qui talia protulit, videtur Erasmi iudicium non perspectum
habuisse. Sextum decimum saeculum insignitum est continuis terribilibusque
bellis, quae principes Europaei inter se gesserunt. Erasmus multa scripsit contra haec Europaeorum bella civilia, quae
gentibus tot tantaque mala inflixerunt. Linguae, quas principes volebant fieri
nationales, ab Erasmo neglectae sunt, quod iam diu intellexerat eas esse
nationalismorum instrumenta: linguae nationales separant et dividunt Europaeos.
Lingua Latina contra est vinculum rei
publicae litterarum, quae nationum limites ignorat. Quid refert, aiebat
Erasmus, pertinere ad unam alteramve nationem, eos qui se litteris dedunt;
omnis homo qui Musas colit est popularis meus.”
Ceterum, Erasmi libellum de civilitate morum puerilium recitandum curavi restitutam, quam appellant, verba Latina enuntiandi rationem, pro viribus, adhibens. ut in transitu dicam, oro mihi veniam detis siquid peccaverim in verbis ea ratione recte enuntiandis, in accentibus recte ponendis, in quantitatibus denique vocalium rite observandis.
Valete!
8. De cultu.
10. De conviviis. 1
11. De conviviis. 2
12. De congressibus.
13. De lusu.
14. De cubiculo.
15. Postrema praecepta.
No hay comentarios:
Publicar un comentario