Epistula
salutigerula ad omnes qui student Latinitati per usum excolendae:
(Hasce litteras superiore aestate scripsi discipulis destinatas qui scholas aestivas audituri essent ad linguam Latinam per usum excolendam ac percallendam).
Salvete
pariter omnes!
Nisi toto, ut aiunt caelo,
erro, hoc ipsum C.AE.L.V.M., cursum scilicet institutorium, emetiri vultis
idque feriarum aestivarum tempore, exeunte videlicet mense augusto, quoniam hunc
sermonem Latinum amatis sine dubio, eumque amatis ut linguam! itaque vultis
fortasse, ut ipse volo, eum sermonem perdiscere ac percallere sicut veram linguam,
hoc est, per usum – etsi cum doctrina opportune coniunctum–.
Quamobrem,
ni fallor, studiosi estis eius rationis eiusque viae et discendi et docendi
linguam Latinam quam, Studiorum Humanitatis
fautores, vindices, cultores ac praeceptores, vulgo humanistae appellati, olim straverunt, quam praeterea viam,
recentiore aetate, exemplum nobis imitatione dignum exhibens, strenue ingressus
est Iohannes ille Montaurius sive Ørberg.
Quaedam tamen difficultas est in eo quod non sumus assuefacti usu eius linguae. Ceterum, iam pridem haec
perennis Latinitas nullius gentis sermo patrius est, sed eruditorum tantum
sermo quem, saeculorum decursu, ope librorum magistrorumque auxilio, discere
debebant eumque ad exempla veterum auctorum conformatum, etsi artificio quodam,
usurpare.
Iam
equidem multos annos linguae Latinae operam dedimus et nobis comparavimus
praecepta grammatica atque vocabulorum copiam aliquam. Attamen, si volumus Latine
ex tempore, subito, imparati, fortuito loqui, tunc haeremus, offensamus,
intersistimus…
Addite
quod non solum emendato sed etiam, quantum possumus, puro sermone Latino uti
debemus quo melius integram Latinitatem nobis comparemus, quo quidem modo
facilius poterimus perlegere atque intellegere opera auctorum qui optimi
traduntur, qui per saecula Latine scripserunt…
Quid
igitur agendum est nobis?
Ubi
sunt linguae Latinae praeceptores qui nos docere possint?
Hoc ipsum hisce annis expertus sum. Quum iam pridem absint ac
desiderentur homines quorum sermo patrius sit Latinus; quum admodum pauci
homines puri atque emendati sermonis Latini praeceptores esse videantur quibus
familiariter uti queamus; magistri tamen nobis sunt libri! Qui tamen qualesve libri?
Ei scilicet libri quibus sermo cotidianus certe, tamen emendatus atque purus ac meracus, innotescit. siquidem, eis in operibus, sermonis eius cotidiani ac familiaris elementa reperiuntur quibus aliquo modo sermocinari possumus cum auctoribus linguae, ut
peritissimus ille artis Latine discendi et docendi pervestigator ac
praeceptor, nomine Aloisius Miraglia, his verbis asseveravit in oratione
de optima Latine docendi ratione inscripta:
Etenim, si talium librorum ope, ea sermonis cotidiani elementa nobis comparaverimus, tum denique quoad eius facere potuerimus, per usum discemus linguam, -ut nos optimis argumentis atque perspicuis documentis docet Eduardus Engelsing in commentatione glottologica vere digna quae perlegatur-. Sic tandem eius linguae ope, recta quidem via, penetrare quibimus in mentem ipsorum auctorum qui quidem eodem sint usi sermone.
loquendo enim, scribendo et cogitando Latine efficimus ut ea lingua quasi alter nobis patrius sermo evadat, adeo ut non iam maiorum nostrorum scripta, quasi aliena et extranea lingua exarata, nobis magna cum animi contentione interpretanda, perscrutanda, rimanda sint, ut vim verbis subiectam ex tam obscura, caliginosa, tenebricosa aurifodina multum diuque desudantes et elaborantes eruamus; sed fiat tandem sermo nobis et eis, qui ante nos has terras incoluere, communis, quo illi nobiscum sua sensa et cogitata communicent.
Etenim, si talium librorum ope, ea sermonis cotidiani elementa nobis comparaverimus, tum denique quoad eius facere potuerimus, per usum discemus linguam, -ut nos optimis argumentis atque perspicuis documentis docet Eduardus Engelsing in commentatione glottologica vere digna quae perlegatur-. Sic tandem eius linguae ope, recta quidem via, penetrare quibimus in mentem ipsorum auctorum qui quidem eodem sint usi sermone.
Non omnia opera enumerare possum,
sed summatim exponere eorum genera praecipua:
I.
veterum auctorum
opera quales
sunt fabulae
scaenicae1, dialogi2, cet.
II.
recentiorum
auctorum, qui optimi traduntur, opera ad hanc metam attingendam conscripta:
-colloquia scholastica3;
-fabulae scaenicae4;
-corpora phraseologica5;
-lexica6 Latina –etiam
Latine explicata-;
-de vita ac moribus veterum Romanorum7
libri Latine scripti…
-grammaticae8 Latine
conscriptae…
Quae quidem opera si nobis
tradita sunt in editionibus Latine explicatis, eo melius, quoniam hoc modo
verba locutionesque Latinae aliis verbis
Latinis exponuntur, explicantur
ideoque non sumus coacti relinquere sermonem quem perdiscere volumus, sed
semper eo sermone legere, recitare, loqui, cogitare…
1. Quanti momenti sint veterum
auctorum fabulae
scaenicae ad sermonis cottidiani elementa nobis comparanda, hoc
documento satis dilucide ostenditur:
Plautus in Bacchidibus nobis
verba praebet ad hominem significandum parum acutae mentis:
“Quicumque ubi ubi sunt, qui fuerunt quique futuri
sunt posthac stulti, stolidi, fatui, fungi, bardi, blenni, buccones, solus ego omnis longe antideo stultitia et moribus
indoctis.”
2. Etiam veterum auctorum opera per
dialogos conscripta –ut Ciceronis opera philosophica- magno usui
esse possunt ad sermonis cotidiani elementa nobis comparanda. Conferamus, exempli
gratia, hunc Tullii locum, ubi verbum dare
speciali quodam sensu adhibetur ut significare possimus nos
concedere vel comprobare aliquid:
-
Do vero.”
alio Tusculanarum loco haud illepidam invenimus locutionem qua puro sermone Latino
eodemque cottidiano alteri collocutori dicere possumus eum sibi non satis
constare sibique contradicere:
-
“Pugnantia te loqui non vides?”
3. Ut unum exeplum afferam, Erasmi
colloquiorum familiarium excerpta
quaedam paucissima exscribam, quibus auctor nos docet quibus verbis verborumque
iuncturis gratiam habere eique gratias agenti respondere satis Latine
possimus:
-
“Equidem et gratiam habeo, et habiturus sum,
quoad vivam, maximam. Pro isto tuo in me officio pares agere gratias vix possim, referre
nequaquam…”
Responsio:
-
Aufer mihi ista. Maior est nostra necessitudo, quam ut vel tu mihi, vel ego tibi pro
ullo officio debeam gratias agere.”
Alibi vero, diversas invenire possumus formulas loquendi quibus
sententia quaepiam significetur, ut, inter alia: ignosce mihi, sed non intellego.
potesne mihi rursus omnia clare ac distincte explicare? :
-
Dic
istud explanatius nam non satis assequor, quid velis.
4. Et recentiore aetate fabulae
scaenicae sunt et factae et actae vereque dignae quae legantur, immo
ex quibus sermonis cotidiani elementa sumere possimus. Confer, exempli gratia,
societatis Iesu theatrum Latinum, ex quo abundanti fonte sorbillemus hunc melle
dulciorem haustum, locum nempe Plautini sermonis imitatione expressum, ex
Martini Du Cygne comoedia cui index Dormientes petitum:
-
Quo
ambulas, qui capillo et veste advena es?
-
Quid id
exquiris?...
-
Ionius an
Rhodius?
-
Utcumque
animo collibitum.
-
Aio
enimvero.
-
At iam
faciam ut patriam discas dicere.
-
Quid eo
opus est?
-
Possumne
scire, quo profectus, cuius sis, aut quid veneris?”
Nec tantum a societatis Iesu
sodalibus est drama Latinum excultum, sed ab aliis quoque eruditis hominibus ex
quibus permultis unum deligam auctorem, Georgium Ruggle, qui anno 1615º
comoediam scripsit Latinam, verbis nonnumquam hic e Gallico, illic ex Anglico
sermone petitis, cuius comoediae titulus est Ignoramus. En particulam eius prologi in
quo personae sunt caballus ludicrus, quidam Equiso vocatus et Cursor:
-
Caballus: Sat habet
fautorum semper caballus bonus.
-
Equiso: Se iam facetum putat…
… Numquis iam emet ridiculum hunc caballum?
-
Cursor: Sine ut
inspectem, phi, vetulus est; at caudam pulchellam habet, et perquam robustum
orrhopygium.
-
Cab.: Cauda est
pulchra satis, hac muscas a Musis abigo.
-
Eq.: Quin tu ipse iam musca es; quippe qui mensas alienas nec
invocatus advolas.”
5. Quid praeterea de corporibus phraseologicis dicam? Ea
nempe utilissima esse posse nobis ex tempore dicturientibus idque non solum
emendate, sed et pure Latine, secundum veterum auctorum, qui optimi traduntur,
consuetudinem loquendi, integri enim ac meraci sermonis propriis
peculiaribusque verborum iuncturis…
Multa quidem sunt
opera phraseologica, e quibus hoc vobis G. B. Bonini demonstro Italice
inscriptum Dizionariometodico et phraseologia della lingua latina unde haec excerpsi vobis:
Anno ineunte [hoc est, initio anni]
Anno vertente [hoc est, anni mensibus
intermediis]
Anno exeunte [hoc est, ultimis seu postremis
mensibus anni]
dies illucescit [hoc
est, orto iam sole, diei initium fit]
dies praecipitat sive inclīnat [hoc est, occidente iam sole,
dies abire incipit, iamque
advesperascit.]
6. Linguam nobis discentibus
Latinam, necesse esse videtur lexicis operam dare. Multa sunt eademque utilia.
Heic tantum de lexicis uno sermone Latino concinnatis paucis vobis dicturus
sum, nec meis tamen verbis, sed Antonii illius Bacci, scientia ac peritia
linguae Latinae praestantissimi viri:
"…ac nōn mediōcrī etiam auxiliō fore experiēris optimum lexicon,
Forcelliniānum praesertim, nocturnā versāre manū, versāre diurnā”.
Praeter illud
autem Forcellinianum lexicon, alia sunt minora, quibus verba Latina aliis
vocibus Latinis exponuntur, explicantur, illustrantur…etiam testimoniis
auctorum locupletantur atque roborantur.
"Confundere: Mutum reddere. Conturbare aliquem. Deturbare aliquem de mente. Dejicere de statu adversarium, Cic. Differre aliquem oratione, dictis,
Plaut. Eripere mentem alicui, Virg.”.
Ceterum, quid si de rebus condicionibusque agendum sit nobis, a
veteribus Romanis prorsus ignotis?
Ad hanc lacunam
explendam, praesto nobis sunt lexica recentiora quibus colliguntur verba post
veterum Romanorum aetatem in thesaurum linguae Latinae inducta, quorum tria recentissima
vobis exempli causa exhibeo: Davidis illius Morgan, beatae memoriae viri, adumbratum lexicon recentioris aetatis , lexicon Hispanice explicatum
ab indefesso Latinitatis cultore, Iohanne Del Col, atque hoc optimum lexicon Galaico-Latinum ab alio strenuo Latinitatis cultore, nomine Iosepho López Díaz, ad usum linguae Latinae nostris
novissimis temporibus.
Sunt praeterea,
inter alia, haec duo maximi momenti lexica, Ducangii glossarium
dico et litterarum recentiorum pervestigatoris, Iohannis
Ramminger nomine, lexicon, quorum in priore colliguntur vocabula Medio, quod appellant, Aevo a variis scriptoribus proposita
usurpataque, in altero vero, vocabula quae recentiores auctores in Latinitatem
induxerunt inde a Petrarcae aetate usque ad annum 1700.
7. Dē vītā ac mōribus veterum Rōmānōrum etiam textūs Latīnōs legendo
certiōrēs fierī possumus. Nōnnullī sunt librī Antiquitātēs inscrīpti. Decerptam
vērō particulam vobis exemplī causā ostendō ex Christophorī Cellariī Compendiō
Antiquītātum Rōmānārum, ed. 1817º:
"dii, qui … magni vocantur, distinguebantur in consentes
et selectos…
Consentes… quod
ii fuerint, quos Iuppiter ad concilium adhibuerit, numeranturque duodecim.”
8. Nec denique artes grammaticae
sunt prorsus negligendae nobis, quibus cordi sit linguam Latinam per usum
imprimis perdiscere ac percallere, cui quidem usui certa doctrina accedat
oportet. Cur vero? Quoniam praecepta grammatica nobis auxilio sunt ad verba
componenda sententiasque verbis conficiendas apte, recte atque secundum normam
Latinitatis aureae, quam appellant, litterarum aetatis. Confer, puta,
gravissima Philipphi illius Melanchthon verba, quibus solum usum sermonis ad
linguam discendam improbat ac vituperat:
"…Nam illi, qui non norunt regulam, etiamsi legunt exempla in
auctoribus linguae, tamen loqui non satis audent, quia non habent certam rationem, ad quam dirigant compositionem
verborum.”
Nec tamen est cur
maximo labore memoriae mandare cogamur sexcentas illas atque subtilissimas
praeceptiones grammaticas quibus spissi ingentisque magnitudinis referti sunt
atque abundant –nisi exundant- codices aliquot. Sufficit ediscere praecipuas
normas grammaticas quod tamen diligentissime faciamus oportet, ut Erasmus ille
Roterodamus nos monet:
"…praecepta volo esse pauca,
sed optima: quod reliquum est
arbitror petendum ex optimis quibusque scriptoribus aut ex eorum colloquio qui
sic loquuntur ut illi scripserunt.”
Etenim, ut
Comenius ille scripsit, “Omnis
lingua usu potius discitur quam praeceptis, id est, audiendo, legendo,
relegendo, imitationem manu et lingua temptando quam creberrume.”
Profecto, usu potius, nec tamen solo usu…
Sescenti, id
est, innumeri sunt libri atque enchiridia quibus perlectis grammatica praecepta
ediscere possimus. Quum tamen iuvet nos, doctrina aliquantulum provectiores,
Latinitatem per semet ipsam perdiscere, pauca tantum aliquot enchiridia
grammatica Latine explicata vobis allaturus sum:
Praeter ipsa
praecepta grammatica quae in postremo Familiae
Romanae capitulo colliguntur ex Donati Arte grammatica minore, alia etiam
sunt opera grammatica recentioribus saeculis Latine conscripta quae me saltem
legere iuvat, alios etiam magistros fortasse: loquor de Emmanuelis Alvari tribus libris de institutione grammatica, de Thomae Ruddimanni Institutionibus grammaticae Latinae, de aliis minus vulgo notis ut Simonis Verepaei, Andreae van Iseghem,Thomae Ihre , cet…
Quali vero
sermone Latino, qualive scribendi dicendive genere nos uti oporteat, ut
optimorum, qui traduntur, auctorum vestigia securi prementes ad nostram tamen
aetatem accommodemus nostram elocutionem, sat dilucide atque apposite explicat
nobis egregius professor atque linguae litterarumque Latinarum optimus
pervestigator Americanus, Terentius Tunberg nomine, hac in commentatione lectu dignissima. Necnon, ut
finem epistulae faciam, lectu dignissima est haec Michaelis ab Albrecht, de
lingua litterisque Latinis optime meriti viri, oratio scripta, qua quidem oratione usum
linguae Latinae in philologia Latina optimis allatis argumentis ac documentis commendat
ac proponit.
Hisce denique
viis rationibusque atque assiduo linguae usu, sensim sine sensu, nisi fallor, sermonis
Latini familiaritate magnos, immo maximos fructus capere valebimus.
Valete!
No hay comentarios:
Publicar un comentario